جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تسمه تایم چیست ؟

تسمه تایم پژو206 تیپ 5
جستجو

در باره تسمه تایمینگ

تسمه تایم یک تسمه لاستیکی بسیار محکم است که برای همگام سازی حرکت میل بادامک و میل لنگ موتور کار می کند.

تسمه تایم سمند (PIX)EF7

میل بادامک می‌چرخد و سوپاپ‌هایی را باز و بسته می‌کند که به مخلوط هوا و سوخت اجازه ورود به سیلندرها را می‌دهد و این فرآیند باید همزمان با حرکت میل لنگ اتفاق بیفتد،قطعه‌ای که حرکت پیستون‌ها را در داخل سیلندرها به حرکت چرخشی تبدیل می‌کند،که به گیربکس و در نهایت به چرخ هایی که وسیله نقلیه را حرکت می دهند منتقل می شود. اگر “زمان” حرکت میل بادامک و میل لنگ نادرست باشد، ممکن است آسیب بزرگی به موتور وارد شود.

زنجیر تایم دقیقاً همان کار تسمه تایم را انجام می‌دهد، اما یک زنجیر غلتکی فلزی است. این به گونه ای طراحی شده است که طول عمر بسیار بالایی داشته باشد و ممکن است هرگز نیاز به تعویض نداشته باشد. با این حال، مانند تسمه تایم یا هر قسمت متحرک، ممکن است بشکند یا آسیب ببیند.

زنجیر تایم

تسمه تایم، زنجیر تایم یا بادامک بخشی از یک موتور احتراق داخلی است که چرخش میل لنگ و میل بادامک (ها) را همگام می‌کند تا دریچه‌های موتور در زمان‌های مناسب در طول هر حرکت ورودی و خروجی سیلندر باز و بسته شوند. در موتورهای تداخلی، تسمه یا زنجیر تایم نیز برای جلوگیری از برخورد پیستون به سوپاپ ها حیاتی است. تسمه تایم معمولاً یک تسمه دندانه دار است،یک تسمه محرک با دندانه هایی در سطح داخلی.

زمانی که تسمه تایم عادی شد،زنجیر تایم در خودروهای تولیدی در دهه‌های 1970 و 1980 رایج بود، اما زنجیر تایم در سال‌های اخیر دوباره احیا شده است.زنجیر تایم معمولاً از تسمه‌های تایم بادوام‌تر است،اگرچه هیچکدام به اندازه گیربکس بادوام نیستند،با این حال تسمه‌های تایم  سبک‌تر،کم‌هزینه‌تر هستند و بی‌صداتر عمل می‌کنند.

 

پاره شدن تسمه تایم چه نوع آسیبی می تواند داشته باشد؟

به طور خلاصه،فاجعه بار و بسیار گران برای تعمیر!

تسمه‌های تایم از لاستیک ساخته شده‌اند و برآمدگی‌هایی روی آن‌ها بریده شده است. برجستگی ها در دندانه های میل بادامک قرار می گیرند تا تسمه بتواند میل بادامک را کار کند. میل بادامک میل لنگ و سوپاپ ها را کنترل می کند. این قطعات به پیستون ها متصل می شوند. زمان‌بندی میل بادامک را می‌چرخاند، بنابراین میل لنگ و پیستون‌ها سوپاپ‌ها را باز و بسته می‌کنند.

تسمه تایم زمان بندی سوپاپ ها و پیستون ها را کنترل می کند. اگر سوپاپ ها باز و بسته نشوند، به همدیگر کوبیده می شوند. یک موتور خودرو با هزاران دور در دقیقه می چرخد و اگر زمان بندی حتی اندکی خاموش باشد،با یک برخورد داخلی عظیم روبرو خواهید شد.

هنگامی که تسمه تایم پاره شود ابتدا صدای زیادی را می شنوید و سپس موتور شما به طور کامل از بین می رود و شما را سرگردان خواهد کرد. حتی اگر با سرعت در بزرگراه رانندگی می کنید،وسیله نقلیه شما به معنای واقعی کلمه از حرکت باز می ایستد. چه چیزی بدتر از اینکه،شما نمی توانید موتور را دوباره راه اندازی کنید زیرا به طور غیرقابل تعمیر آسیب دیده است.

ابتدا میل بادامک از حرکت می ایستد و تمام زمان بندی از بین می رود. سپس پیستون ها به سوپاپ ها برخورد می کنند و به هر دو قسمت آسیب می رسانند. بسته به شدت برخورد پیستون‌ها و سوپاپ‌ها، ممکن است دیواره‌های سیلندر از بین رفته باشند. پاره گی تسمه تایم اساساً کل این قسمت از موتور را از بین میبرد.

رفع این مشکل ارزان نیست. بسته به آسیب تسمه تایم، به دنبال جایگزینی جزئی موتور خواهید بود. بسیاری از مردم تسمه تایم خود را تعویض نمی کنند زیرا به طور متوسط بین 150تا 300هزارتومان هزینه دارد،اما اگر تسمه پاره شود،هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت.

زمان تعویض تسمه تایمینگ

تسمه تایم اطمینان می دهد که همه چیز در موتور به خوبی کار می کند و شما را در جاده ایمن نگه می دارد.تعویض تسمه تایم یکی از موارد مهم نگهداری است! بنابراین،اگر صاحب خودرو هستید، باید بدانید که تسمه تایم چگونه کار می کند و چه زمانی آن را تعویض کنید.

تعویض تسمه تایم در فواصل مسافت پیموده شده توسط سازنده وسیله نقلیه شما بسیار مهم است. هر سازنده متفاوت است،اما به طور معمول، باید هر 50000 تا 100000 کیلومتر تعویض شود. فاصله زمانی توصیه شده برای وسیله نقلیه خاص شما را می توان در کتابچه راهنمای خودروی شما پیدا کرد.

از آنجایی که تسمه تایم از لاستیک ساخته شده است، به مرور زمان فرسوده شده و در نهایت پاره می شود. وقتی خراب می‌شود، موتور از کار می‌افتد یا اجزای آن هماهنگ نیستند و به موتور آسیب می‌رسانند.اگر تسمه تایم را در زمان توصیه شده تعویض نکنید،ممکن است با خرابی کامل موتور، شکستگی یا خم شدن سوپاپ ها،آسیب سر سیلندر یا میل بادامک،و آسیب دیدن پیستون و دیواره سیلندر مواجه شوید. این حالتی نیست که فکر کنید: “اگر خراب نیست، آن را تعمیر نکنید.” تسمه تایم را مطابق برنامه تعمیر و نگهداری سازنده تعویض کنید تا از هزینه های گزاف تعمیر یا تعویض موتور خود جلوگیری کنید.

8 نشانه که زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است

اغلب قبل از پاره شدن تسمه تایم هیچ علامت هشدار دهنده ای وجود ندارد. اما در اینجا برخی از شاخص‌های احتمالی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است زمان تعویض کمربندتان فرا رسیده باشد:
کاهش قدرت موتور
گرم شدن بیش از حد
لرزش یا تکان دادن
مشکل در راه اندازی وسیله نقلیه
صدای جیر جیر یا مالش تسمه ها
صدای تیک تیک که از موتور می آید
نشت روغن
چراغ موتور را بررسی کنید

توصیه مهم:

زمانی که وسیله نقلیه شما در حال سرویس است، توصیه می کنیم پمپ آب را نیز تعویض کنید. پمپ آب معمولاً طول عمر مشابهی دارد و هنگامی که تسمه تایم خاموش است به راحتی قابل دسترسی است،به این ترتیب در هزینه های نیروی کار صرفه جویی خواهید کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *