جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تسمه دینام چیست؟

جستجو

دینام خودرو چیست؟

وقتی نوبت به برق رسانی به رادیو، چراغ‌های جلو و سایر اجزای الکترونیکی خودرو می‌رسد، ممکن است فکر کنید این باتری است که همه کار را انجام می‌دهد.در واقع، این دینام است که همه چیز را سرپا نگه می دارد اما دینام دقیقا چه کاری انجام می دهد و چگونه کار می کند؟ ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چه چیزی دینام شما را بسیار مهم می کند و چگونه می توان مشکلات دینام خودرو را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل اصلی تشخیص داد.

جایگزین چه کاری انجام می دهد؟
در حالی که باتری برای روشن کردن خودرو شما در حالت خاموش ضروری است،دینام  در هنگام کارکردن،موتور زنده نگه می دارد و اکثر اجزای الکترونیکی خودرو را در حین رانندگی یا در حال حرکت، از جمله چراغ‌های جلو، فرمان برقی، شیشه‌های برقی، برف پاک‌کن‌های شیشه جلو، صندلی‌های گرمکن،ابزار داشبورد و رادیو  را تغذیه می‌کند،دینام همه آنها را با جریان مستقیم (DC) تغذیه می کند، همچنین وظیفه شارژ باتری ماشین شما را در حین رانندگی بر عهده دارد.

دینام با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی کار می کند،هنگامی که موتور روشن است،یک تسمه محرک که بر روی یک قرقره متصل به دینام قرار دارد،نیرو می دهد. قرقره شفت روتور دینام را می چرخاند که مجموعه ای از آهنرباها را به دور یک سیم پیچ می چرخاند. این آهنرباهای چرخان جریان متناوب (AC) را در اطراف سیم پیچ تولید می کنند که سپس به یکسو کننده دینام هدایت می شود. یکسو کننده آن برق متناوب را به برق DC تبدیل می کند و سیستم های الکتریکی خودرو شما را فعال می کند.

تسمه دینام چه کاری انجام میدهد؟

تسمه دینام آردی A-STAR

وظیفه تسمه دینام یا تسمه محرک، انتقال نیرو از میل لنگ موتور به اجزای مختلف دیگر،از جمله دینام ،تهویه مطبوع و فرمان برقی.
خودروهای قدیمی دارای مجموعه ای از تسمه ها برای انجام این کارها بودند،اما خودروهای مدرن تنها به یک کمربند نیاز دارند، این یک بخش اساسی از عملکرد سالم موتور شما است، بنابراین ضروری است که در شرایط خوبی باشد.
در بسیاری از خودروها دینام یا تسمه محرک، پمپ آب و پمپ روغن خودرو را به حرکت در می‌آورد و اگر از کار بیفتند یا خراب شوند، می‌تواند منجر به آسیب شدید یا کشنده موتور شود.

ِِکشنده تسمه دینام چیست و چگونه با تسمه دینام کار می کند؟

ِکشنده تسمه وظیفه اتصال محکم دینام شما را بر عهده دارد.
تسمه اگر به درستی جا نیفتد،خطر لیز خوردن و عدم عملکرد صحیح آن وجود دارد.

ِکشنده یک قرقره کوچک است که به قسمت بیرونی تسمه فشار وارد می کند و از اجرای نرم، قابل اعتماد و یکنواخت اطمینان می دهد.

محرک می تواند توسط خاک جمع شده از یک تسمه قدیمی یا پرتاب شدن از جاده نفوذ کرده و تحت تأثیر قرار گیرد،اگر فرصت داده شود،این کثیفی می تواند به ِکشنده نفوذ کند و باعث گیرکردن آن و منجر به آسیب ناخواسته به موتور شما می شود.

چه زمانی باید تسمه دینام را عوض کنم؟
چند نشانه آشکار وجود دارد که نشان می دهد تسمه دینام شما کار خود را به درستی انجام نمی دهد.
صداهای غیرعادی از موتور خود می شنوید
اگر هنگام روشن کردن موتور، صدای جیرجیر از زیر کاپوت می‌شنوید، یا وقتی موتور در حال کار است صدای جیرجیر بلندی شنیده می‌شود،به احتمال زیاد تسمه لیز خورده است، و باید آن را تعویض کنید.در اسرع وقت.

 

شما می توانید سرنخ های بصری مرتبط با سایش و آسیب را ببینید

ممکن است هنگام کارکردن موتور،تسمه بشدت تکان میخورد یا حرکت میکند،معمولا به دلیل ضعیف بودن یا آسیب دیدن فنرکِشنده می باشد،یک کِشش معیوب منجر به سائیدگی بیشتر تسمه دینام شده،طول عمر آن را کوتاه و باعث آسیب شدید و افزایش هزینه ها میشود.

سایر علائمی که می تواند به مشکلات تسمه دینام اشاره کند
اگر هر یک از لوازم جانبی خودرو از کار بیافتد،چراغ های جلو و داخلی ماشین،کمتر از حد معمول،سوسو بزنند یا کارنکنند،به آسیب دیدن تسمه یا دینام مربوط می شود.

اگر احساس می‌کنید که فرمان خودروی شما سنگین‌تر از حد معمول است،این می‌تواند به دلیل عدم انتقال قدرت به سیستم فرمان برقی باشد یا عملکرد نامناسب تسمه دینام باشد.
در صورت مشاهده چراغ هشدار دمای موتور یا باتری میتواندنشانه مطمئنی از نقصی که نیاز به توجه دارد. هر دوی اینها می تواند مربوط به خرابی تسمه دینام باشد، بنابراین هیچ شانسی را در نظر نگیرید و بلافاصله آنها را بررسی کنید.

با تسمه دینام معیوب هیچ ریسکی نکنید


ممکن است تسمه دینام یکی از مهمترین اجزای عملکرد موتور به نظر نرسد،اما نقش تسمه محرک هر خودرو، همانطور که قبلاً ذکر شد،برای عملکرد سالم موتورخودرو بسیار مهم است.

تشخیص ندادن زمانی که تسمه در حال خروج است یا تا حد خراش کارمی کند،می تواند منجر به مسدود شدن موتور توسط پمپ آب خراب یا یکی دیگر از بخش های جدایی ناپذیر سیستم شود.

مراقبت منظم از این قطعه ساده می‌تواند هزینه‌های بیش از حد مرتبط با تعمیر یا تعویض موتور را کاهش دهد و هر دو احتمالاً نتیجه نادیده گرفتن بخش ساده‌ای از  مراقبت‌های منظم خودرو هستند.

          برای مشاهده و خرید تسمه دینام مرغوب و معتبر اینجا    کلیک کنید. 

مرکز فروش انواع تسمه خودرو (تسمه دینام،شیاری،تایم،وی بلت) با بهترین و مرغوبترین متریال ژاپنی در تهران

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *