جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تسمه چیست و چه کاربردی دارد؟

جستجو

معرفی تسمه

تسمه قطعه ای منعطف و حلقه ای شکل،از موادی مانند:فلز،فولاد،چرم،پلاستیک،پارچه،الیاف نخ،ترکیبات پلیمر و لاستیک و غیره ساخته میشود،یکی از پرکاربردترین قطعه در راه اندازی واحدهای تولیدی میباشد.

یر روی فولی ها،قرقره ها و شفتها قرارگرفته و باعث گردش و انتقال نیرو مابین بین آنها میشوند،برحسب میلیمتریا اینچ اندازه گیری می شوند.

انواع تسمه

 تسمه تخت یا صاف flat belt:در فواصل طولانی، به عنوان تسمه نقاله برای حمل ونقل بار از نقطه ای به نقطعه دیگر بکاربرده میشود.

تسمه تخت یا صاف flat belts
flat belts

تسمه گردRound Belt: سطح مقطع آن دایره ای شکل،برای انتقال نیرو با گشتاورپائین و زاویه 60درجه طراحی شده اند.

تسمه گرد Round Belts

Vشکل یا ذوزنقه ای v-belt:این تسمه ها سطح مقطع ذوزنقه ای دارند و معایب لغزش و هم ترازی ندارند،نیاز به فولیهای بزرگتردارند.

تسمه vشکل یا ذوزنقه ای v-belts

تسمه آجدار Ribbed Belt :به علت وجود شیارهای طولانی در سطح مقطع خود، انتقال قدرت بالایی دارند، در واقع ترکیبی از تسنه مسطح و vشکل می باشد،در ماشین آلات کشاورزی، میکسرهای موادغذایی،ماشین آلات باغبانی و تجهیزات ورزشی(نتاسب اندام) کاربرد دارند.

تسمه شیاری (Ribbed belts)

تسمه تایمینگ Timing Belt:تسمه ای دندانه دار، زمان باز و بسته شدن سوپاپ هارا تنظیم و حرکت میل لنگ را به میل بادامک منتقل مکند.

تسمه تایمینگ timming belts
تسمه تایمینگ Timming Beltd

در برخی از موتورها، تسمه تایم میتوانددیگر اجزای موتور مانند:پمپ آب و روغن نیز به حرکت درآورد.

عمر مفید یک  تسمه تایم مرغوب 70هزارکیلومتر است، اما گاهی ممکن است این قطعه تا صد هزار کیلومتر کارکرده و بطورناگهانی، زمین گیر شود. تعویض تسمه در زمان مقرر از صدمات جدی پیشرانه موتور خودرو جلوگیری و هزینه های هنگفتی را به مالک خودرو تحمیل نمی کند.

لازم است بدانیم جنس تسمه تایم از لاستیک بوده و در اثر اصطکاک و حرارت تولید شده در طول زمان دچار استهلاک و فرسودگی میشود، بهتر است آن را به موقع تعویض کرده واز صدمات وارده به موتور توسط این قطعه جلوگیری کنیم.

تسمه شیاری: به حرارت،روغن و الکتریسیته ساکن مقاوم  و شامل تعدادی از شیارهایی به شکل v طولی، در کنار یکدیگر تشکیل یک تسمه را میدهند. از ترکیب لاستیک خاص با الیاف مخصوصی ساخته شده و از مقاومت بالایی برخوردارند،عملکرد سبک،بدون لرزش،عمر مفید و انعطاف پذیری قابل قبولی دارند.

کاربرد تسمه ها در صنایع

تسمه ها بسته به نوع،شکل،اندازه و جنس آنها کابردهای متفاوتی دارند،در صنایع :

تایر و خودروسازی،نساجی،کشاورزی و باغبانی،کارخانه تولیدسیمان،کاشی،سرامیک و شیشه سازی،پتروشیمی،بسته بندی و توزیع، چاپ و تولیدکاغذ،چوب بری،ساخت تجهیزات ورزشی،آسانسورها،ماشین آلات جاده و راه سازی، و کلیه ماشین افزارها و دستگاه های صنعتی بسیار کاربرد دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *